Rabu, April 22, 2009

Kereta Kancil Aku..

Pada 19/04/2009, kira-kira jam 4:00 petang, kereta Kancil aku JDX 4145 telah mengalami “overheat” pada enjinnya. Kejadian ini disedari oleh anak aku yang sedang memandu bila melihat penunjuk suhu enjin naik tinggi.

Bila diperiksa didapati “pipe connector” telah patah, menyebabkan kebocoran air dan “cooling system” tak berfungsi.

Image000

Ini lah rupa “pipe connector” tu.

Masa ni aku tak tahu lagi yang sebenarnya “head gasket” Kancil ni dah terbakar dan air dah pun masuk dalam enjin.

Aku pinjam “pipe connector” lama dari workshop dan pasang  kat Kancil, tuang air dalam radiator dan bawa balik Kancil ke rumah.

Di rumah baru aku tahu gasket dah terbakar, minyak enjin dah jadi warna susu.. sah nak kena “top overhaul”.

20/04/2009, jam 9:00 pagi.. ambil pomen datang rumah untuk tengok kereta, sebab aku takut nak “start”. Dia kata tak perlu tarik, boleh jalan sampai workshop.

Hari tu kena keluar duit RM800.00, buat “top overhaul”, banyak barang kena tukar. “Water pump”, “water pipe”, “pipe connector” dan “hose”  semua tukar. Apa-apa paip yang karat dan getah hose yang dah mati, aku suruh pomen tu tukar. “Timing belt” pun aku suruh tukar baru, sebab benda ni bukan boleh kena minyak.

Image003  Image004

Inilah jadinya bila “cooling water system” tak berfungsi.

Image005   Image006

“Water pump” baru dan “head gasket” baru.

Image007

“Pipe connector” baru, “metal type”.

*Amaran untuk pemilik Kancil lama macam aku.. kalau masih gunakan “pipe connector” asal baik cepat-cepat tukar. Sebab penyambung asal tu dibuat daripada plastik, gantikan dengan “metal”.

Selasa, April 14, 2009

Lama sungguh tak up-date laman ni…

Lama sungguh aku tak up-date laman ni..  Banyak perkara yang dibuat.. lupa pulak aku tentang laman ni.

Anak aku pun dah balik ke sekolah lama.. Duduk asrama 3 hari 2 malam je.