Sabtu, September 25, 2004

atuk dah meninggal...

Pada 12/09/2004 (Ahad), aku sekeluarga balik kampung isteri aku kat Batu Pahat...atuk isteri aku meninggal dunia. Atuk isteri aku ni dah tua...dah lama sakit dan tak boleh jalan. Semasa dia hidup emak mertua aku bergilir-gilir menjaga nya dengan biras dia.
Aku nak cerita ni bukan pasal atuk isteri aku yang dah meninggal tu, tapi pasal orang yang hidup semasa atuk isteri aku meninggal pada hari tu. Macam ni...atuk isteri aku ni dikebumikan awal kira-kira jam 10.00 pagi...jadi adalah kaum kerabat yang tak dapat nak tengok jenazah arwah ni buat kali terakhir... aku sendiri pun tak sempat. Jadi adalah yang marah apasal jenazah di kebumikan awal dan tak tunggu kaum kerabatnya semua balik.
  • Urusan jenazah adalah fardu kifayah, kita patut berterima kasih kepada orang-orang yang menyempurnakannya...sanggup ke kita nak uruskan sendiri.
  • Urusan jenazah perlu disegerakan...jenazah pun tak terseksa tunggu lama-lama, orang yang menguruskannya pun mempunyai urusan mereka sendiri pada hari tu.
  • Keadaan jenazah yang sudah tua, kerap mengeluarkan najis...nanti bila telah siap dikapan, keluar najis lagi...siapa pula nak cuci dan buat semula.
  • Paling penting di lain kali tengok-tengoklah orang tua selalu sementara mereka masih hidup terutama semasa mereka sedang sakit. Bertahun-tahun tak jenguk bila dah meninggal baru sibuk...salah siapa?

Tak perlu marah-marah..sendiri mau ingat...atuk pun dah meninggal...sekarang emak mertua aku dapat jaga pak mertua aku dengan tumpuan 100%.