Ahad, September 21, 2008

Jumpa Dr.Mazwar

Hari ini aku jumpa Dr.Mazwar mungkin buat kali terakhir sebagai pekerja Titan.

Aku ada bincang mengenai pemberhentian kerja dan cadangan permohonan pencen ilat. Menurutnya dalam keadaan aku sekarang dan dalam umur yang masih jauh dari usia nak pencen ni.. mungkin susah nak dapat. Tapi disebabkan aku dah pun diberhentikan kerja atas alasan kesihatan, maka harapan untuk lulus tu agak besar la juga.

Menurut Dr.Mazwar, majikan di Malaysia ni tak seperti di Amerika, di sana majikan perlu mencari pekerjaan yang sesuai bagi pekerja-pekerja yang ditimpa kemalangan dan tidak mampu untuk membuat kerja asal. Di Amerika ada peruntukan undang-undang sedemikian, supaya majikan lebih bertanggung-jawab di atas kebajikan pekerja yang hilang upaya. Di Malaysia ni, PERKESO ajelah yang memikul beban tu.

Keadaan aku sekarang OK lah juga, nak baik macam dulu memang tak mungkin.. Insya-Allah aku akan pulih walaupun tak seratus peratus.